Cv opstellen

Een cv bestaat kort samengevat uit informatie over jezelf, je opleidingen, werkervaring en interesses waardoor anderen snel een beeld krijgen van jou.

Pas je cv aan op de functie waarop je gaat solliciteren. Een cv is bedoeld om snel te kunnen lezen, houd deze dus kort en zet er alleen relevante informatie in. Uitgebreide informatie kun je kwijt in je sollicitatiebrief of tijdens het sollicitatiegesprek.

OPBOUW VAN EEN CV

Er zijn geen vaste regels voor het opbouwen van een cv. Een cv bevat in elk geval de volgende onderdelen.

  • Persoonlijke gegevens: Naam, adres, telefoon, email, geboortedatum en - plaats, burgelijke staat en nationaliteit.
  • Opleiding en cursussen: Hier vermeld je welke opleidingen/cursussen je hebt gevolg en of je een diploma hebt behaald. 
  • Werkervaring: Begin met de meest recente baan. Hier kunt u ook vrijwilligerswerk, stages en vakantiebanen vermelden. Noem steeds begin- en eindata. 
  • Vaardigheden: Benoem vaardigheden die goed van pas kunnen komen bij de functie waarop je solliciteert. Bijvoorbeeld beheersing van computerprogramma's en welke vreemde talen je spreekt
  • Hobby's en sport: Hier beschrijf je hoe je jouw vrije tijd besteedt. Zo laat je zien waarin je geïnteresseerd bent.

Algemene tips voor het opstellen van een cv

  • Stuur je cv mee met je sollicitatiebrief, ook als er niet naar gevraagd wordt.
  • Gebruik actief taalgebruik als je je voorgaande functie omschrijft: 'ik gaf leiding...', 'ik organiseerde...'
  • Schrijf afkortingen voluit.
  • Wees altijd eerlijk in je cv.
  • Vermeld alleen referenties in je cv als daar om gevraagd wordt en vraag ook toestemming aan diegene die je vermeld.
  • Vermijd gaten in je cv. Als je een tijdje geen werk hebt gehad, vermeld dan andere zaken die je in die periode hebt gedaan.
  • Besteed aandacht aan de vormgeving van je cv. Kleur, lettertype en een nette uitstraling kunnen net dat ene verschil maken. Maar met mate! Houd het vooral rustig en overzichtelijk.